Duborg-Skolen under forandring

Der findes næppe et smukkere syn ud over Flensborg Fjord end oppe fra Duborg-Skolen, den danske mindretalsskole. Rektor Ebbe Benedikt Rasmussen har haft den samme udsigt fra sit kontor på anden sal de seneste 14 år. Selvom udsigten har været den samme, har mange ting på skolen forandret sig.

 Af Mikkel Tind og Andreas Stenshøj

På fronten af skolen vokser efeu op af de rødbrune og slidte mursten. En lille gruppe elever flygter fra den silende regn, mens de smiler og råber til hinanden – på tysk. Generelt synes tysk at være det primære sprog der tales af eleverne på gangene, i skolegården og i kantinen. Kun i undervisningslokalet tales der dansk.

”Der undervises på dansk, men langt de fleste af mindretallet har tysk som deres primære sprog. De taler tysk derhjemme, og tysk er deres modersmål”, siger 63-årige Ebbe Benedikt Rasmussen.

Regional national-forståelse
Der er en dualitet på skolen: Det ene øjeblik konverserer to elever på tysk, det næste på dansk. Ifølge rektoren er der ved at ske en sammenblanding af det danske og det tyske i Sydslesvig.

”Da jeg trådte til, var det som elev utænkeligt at sige, at man ikke var dansker, eller at man ikke følte sig dansk. Mange unge er blevet trætte af den konstante søgen efter deres nationale identitet og mener i stedet for, at det er acceptabelt at have en dobbelt-identitet og føle sig som den, man er”.

Det er i dag mere normalt blandt de unge at definere sig selv som sydslesvigere. Således har nationalforståelsen ændret sig og er blevet mere regional.

”Mange unge siger: vi er ikke danskere, men vi er heller ikke tyskere. Vi er noget for os selv” siger Ebbe Rasmussen.

Det har været med til at gøre grænsen for, hvornår man er en del af det danske mindretal og hvornår man er en del af det tyske flertal, mere flydende.

På grund af Tysklands fortid føres der ikke personregister over befolkningen, og det vil sige, at man ikke har en lap papir, der fortæller om ens tilhørsforhold til mindretallet.

”Man er en del af det danske mindretal, hvis man føler sig som en del af mindretallet. Det står ikke skrevet i panden på folk,” som rektoren fortæller.

andreas-og-mikkel-1
Udsigten fra rektor Ebbe Benedikt Rasmussens kontor på Duborg-Skolen giver et godt blik over Flensborg Fjord. Næsten evigt, mens skolen er under konstant udvikling. 

Eleverne på skolen har oftest ligeledes været i andre danske institutioner som børnehave eller vuggestue. For at kunne benytte sig af de danske institutioner i Sydslesvig er det et krav, at man ‘betragter’ sig selv som en del af mindretallet.

Da det ofte er forældrene, der tager beslutningen om at sende deres børn på Duborg-Skolen, har Ebbe Rasmussen de seneste år oplevet en række elever, som betragter sig selv som tyske og ikke identificerer sig med mindretallet.

“Det giver nogle udfordringer for undervisningen, fordi danskkundskaberne blandt disse elever generelt er dårligere.”

Danske værdier lever i bedste velgående
På trods af de stigende berøringspunkter med det tyske flertal, så vælger 75% af Duborg-eleverne at fortsætte deres uddannelse i Danmark.

”Eleverne har lettere ved at finde sig til rette på et dansk universitet end et tysk, fordi ligheden med vores skole er større, hvad angår undervisningen, mentaliteten og omgangsformen. Dermed ligger det danske system i forlængelse med vores skole”.

Han påpeger også, at det ikke er noget, eleverne siger, når de kommer til skolen i syvende klasse, men noget som vokser i dem i takt med, at de bliver ældre og mere beviste om deres identitet.

andreas-og-mikkel-2
Skolen i Flensborg for det danske mindretals elever, Duborg-Skolen, sender op mod 75 procent af eleverne videre i uddannelsessystemet i Danmark.

Han mener, at arbejdet på skolen er noget, der trækker megen opmærksomhed fra specielt den ”konservative” ældre generation, som følger meget med i skolens udvikling og frygter at danskheden på skolen er ved at forsvinde. Her er den generelle holdning, at tingene helst skal forblive uændret. Denne frygt deler Ebbe Rasmussen dog ikke.

”Selvom det danske sprog i langt mindre grad er omgangsformen, så lever de danske værdier stadig i bedste velgående,” siger han og henviser til de 75% af eleverne, der vælger at studere i Danmark.

“Det fortæller mig, at vores skole stadig primært er præget af den danske kultur og mentalitet. Der er næppe noget sted udenfor Danmark, hvor den danske kultureksport er så stor som her i Sydslesvig”.

Indenfor de næste 10-20 år håber rektoren, at skolens facade er renoveret og fornyet, ligesom skolen under facaden er blevet det de seneste 14 år.

Duborg-Skolen

  • Eksisteret siden 1920
  • 7.-13. klasse
  • Ca. 600 elver
  • Rektor siden 2003: Ebbe Benedikt Rasmussen
andreas-og-mikkel-3
Duborg-Skolen i Flensborg har snar 100 års jubilæum, faktisk i 2020 – samme år som 100-året for Genforeningen.
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s